Östersjöns Författar- och Översättarcentrum, Visby

Östersjöns Författar- och Översättarcentrum i Visby är ett internationellt centrum för professionella författare och översättare från i första hand Danmark, Estland, Finland, Island, Lettland, Litauen, Norge, Polen, Ryssland, Tyskland och Sverige. I mån av plats välkomnas också författare och översättare från andra länder. Läs mer om Östersjöns Författar- och Översättarcentrum på Författarförbundets hemsida.

Sara Lidmangården, Missenträsk, Västerbotten

Sara Lidmans födelsegård ligger i byn Missenträsk i Skellefteå kommun i Västerbotten. Medlemmar i Sveriges Författarförbund har möjlighet att kostnadsfritt boka ett hus för en kortare eller längre tid, dock högst en månad. Läs mer på Författarförbundets hemsida.

Artur Lundkvist-gården, Hagstad, Oderljunga, Perstorps kommun

Artur Lundkvist och Maria Wines stiftelse fördelar årligen 5-7 stipendier som omfattar minst en månads hyresfri vistelse på gården. Artur Lundkvist föddes på den lilla gården i nordvästra Skåne. Den ligger idylliskt och blev grundligt renoverad 1994. Läs mer på Författarförbundets hemsida.

Ruuthska författarhusen, Runmarö, Stockholms skärgård

Husen ägs av Sveriges Författarförbund. Medlemmar i förbundet kan ansöka om vistelsestipendier eller hyra hus under sommarsäsongen. Läs mer på Författarförbundets hemsida.

Sigtunastiftelsen, Sigtuna

Sigtunastiftelsen förmedlar sedan 1937 naturastipendier till författare. Stipendiet, som ges till fem författare per år, består av fyra veckors fri vistelse vid Sigtunastiftelsens gästhem. Den sökande skall vara medlem i Sveriges Författarförbund eller Finlands svenska författareförening. För information Sigtunastiftelsen (program@sigtunastiftelsen.se, 08-592 589 85). Sista ansökningsdag varje år är 15 januari.

Det finns också möjlighet att hyra rum. För mer information besök Sigtunastiftelsens hemsida.

Axel Sjöbergs hus, Långviksskär, Stockholms skärgård

Sedan 1986 har Skärgårdsstiftelsen upplåtit Axel Sjöbergs gamla bostad på Långviksskär för konstnärer och författare. Stipendierna är avsedda att ge inspiration åt personer som på ett kvalificerat sätt utövar konstarter inom Axel Sjöbergs verksamhetsområde: teckning, måleri, författarskap samt fotografi. En förutsättning är att sökanden har ett aktivt intresse för skärgården, dess historia, befolkning, natur eller kultur. Stipendierna omfattar två sommarperioder om fem veckor vardera. För mer information besök Skärgårdsstiftelsens hemsida.

Lärkastugan, Sollerön, Dalarna

Mora Kulturförvaltning och Svea och Karl Lärkas stiftelse erbjuder kulturarbetare möjlighet att få bo i den kulturhistoriskt värdefulla Lärkastugan veckovis juni till augusti. Stugan är vacker och med enkel standard. I stugan finns kylskåp, elspis, husgeråd och sängkläder. Dricksvatten hämtas på Sollerö hembygdsgård, diskvatten kan hämtas i gårdens brunn. Hyran är 1500 kronor per vecka. För mer information besök Mora kommuns hemsida.