Ruuthska stipendiebostaden testamenterades till Sveriges Författarförbund av makarna Carl-Georg och Märtha Ruuth i början av 1990-talet. Den ligger på en vacker strandtomt på norra sidan av Runmarö i Stockholms skärgård (Värmdö kommun). På tomten finns förutom stipendiebostaden, tre andra mindre stugor på cirka 30 kvadratmeter vardera som hyrs ut till Författarförbundets medlemmar.

Bokning

Medlemmar i Författarförbundet har tillgång till stugbokningen genom medlemsdatabasen som nås via adressen https://movits.sff.info. Stugbokningen öppnas den 9 april.

Husen hyrs ut under perioden 18 maj -12 oktober 2018. Notera att hyresperiodens start kan skjutas fram något om det är för kallt och vattnet inte kan sättas igång. Eventuella bokningar under den perioden kommer då att avbokas. Under perioden 17 – 24 augusti sker yttre underhåll på stipendiebostaden.

Husens standard

Författarhusen har generellt enkel standard.
Utedass finns på tomten och vatten till hushållet tappas ur en kran vid respektive hus. En utedusch med varmvattenberedare finns installerad vid bastun. Roddbåt, cyklar och grill finns till stuggästernas och stipendiatens förfogande. Trådlöst bredband finns. Husen är inte tillgänglighetsanpassade.

Stugorna är utrustade med en bänkspis, en liten ugn, kylskåp, vattenkokare och kaffebryggare. Husgeråd och porslin finns för 8 personer. Du tar själv med dig lakan, handdukar, kökshanddukar och dylikt. Täcken och kuddar finns i stugorna.

Det går bra att ta med sig husdjur i huset som heter Boden. Husdjuren får under inga omständigheter vistas i stipendiebostaden och de två andra stugorna, Stugan och Höganäs. Husdjuren måste vara försäkrade. Samma lagar och regler gäller för husdjur som i alla andra delar av offentligheten, till exempel ska hundar hållas kopplade.

Hyresgästen är personligen ansvarig för sitt husdjur under hela sin vistelse. Den som vill ta med sig mindre traditionella typer av husdjur bör rådfråga kansliet på info@forfattarforbundet.se, 08-545 132 00/14.

Rökning är inte tillåtet i något hus.

Boden (3 bäddar)
3 000 kr/vecka under högsäsong juni, juli och augusti
345 kr/dygn under lågsäsong maj, september och oktober

Stugan (4+2 bäddar)