Frida Nilsson debuterade 2004 med Kråkans otroliga liftarsemester och har sedan dess skrivit en rad uppskattade verk. Ett av de mest uppmärksammade är Apstjärnan (2005), som tilldelades det franska litteraturpriset Les Olympiades 2013 samt nominerades till Deutscher Jugendliteraturpreis 2012 och Prix Tam-Tam ”J’aime Lire” 2013. Nilsson har även belönats med BMF-plaketten 2004, nominerats till Augustpriset tre gånger och Nordiska rådets pris för barn och ungdomslitteratur två gånger. 2014 tilldelades hon förlaget Rabén & Sjögrens Astrid Lindgren-pris. Förutom barnböcker har Nilsson bland annat skrivit manus för radio och TV, varit verksam som översättare samt varit programledare för barnprogrammet Hjärnkontoret i SVT. Frida Nilsson får Stiftelsen Marta Sandwall-Bergströms Kulla-Gulla-pris med följande motivering:

”Frida Nilsson är en mångsidig författare med känsla för den unika berättelsen. Hon är en snillrik ordkonstnär som behärskar språkets möjligheter till fullo. Hennes berättelser kännetecknas av glimrande och drastisk humor, exentriska gestalter som sjuder av liv och ett starkt patos för den som befinner sig i underläge. Här kan en råtta finna en vän på en soptipp och en uteliggarhund hjälpa en ensam och mobbad pojke. Genom vintriga övärldar kan en beslutsam flicka kämpa för att återfinna sin bortrövade syster, medan en pojke söker efter sin mamma i Dödens rike. Frida Nilsson törs ställa de riktigt stora livsfrågorna. Hon väjer inte för smärtsamma upplevelser som sorg, längtan och utanförskap, men inte heller för djärv humor och skit under naglarna. Hon litar på berättelsens kraft. Och hon litar på det läsande barnet.”

Författaren Marta Sandwall-Bergström (1913–2000) inrättade 1998 en stipendiefond i form av en stiftelse, förvaltad av Sveriges Författarförbund. Stiftelsens syfte är att främja ”i Sverige bosatta yrkesverksamma författare och forskare”. Vartannat år från och med 1999 delas ett Kulla-Gullapris ut till en författare. Vartannat år, med början år 2000, utdelas ett eller flera stipendier till förtjänta forskare och författare på barn- och ungdomslitteraturområdet.

I styrelsen för Stiftelsen Marta Sandwall-Bergströms Författarfond ingår representanter för Sveriges Författarförbund, Samfundet De Nio samt Svenska barnboksinstitutet. I juryn har Sveriges Författarförbund företrätts av författaren Janne Carlsson, Samfundet De Nio av Boel Westin och Svenska barnboksinstitutet av Åsa Warnqvist. Frågor besvaras av Svenska barnboksinstitutet

Prisceremoni den 11 juni

Kulla-Gullapriset delas ut måndagen den 11 juni kl. 18.00 och följs av ett samtal mellan pristagaren och Svenska barnboksinstitutets forskningsledare Åsa Warnqvist.

Plats: Författarnas Hus i Stockholm, Drottninggatan 88 B 2 tr.

Svenska barnboksinstitutet i samarbete med Stiftelsen Marta Sandwall-Bergströms Författarfond.