forfattarenVi söker en person som vill ta sig an det spännande och utmanande uppdraget som chefredaktör för vår medlemstidning. Som redaktör ansvarar du för tidskriftens konstnärliga och journalistiska inriktning, leder och planerar det redaktionella arbetet tillsammans med redaktionsrådet och medverkar själv med opinionsmaterial och reportage.

Vi ser gärna att du har dokumenterad journalistisk erfarenhet och/eller utbildning med inriktning mot kulturjournalistik. Du är van att uttrycka dig i tal och skrift, är engagerad och självgående men har samtidigt en lyhördhet och känsla för branschen. Erfarenhet av ideella organisationer räknas som merit.

Du bör ha erfarenhet av tidningsproduktion både i tryckt och digital form samt mycket god kunskap om sociala medier. Du har ett brett nätverk i Sverige och gärna internationellt.

Uppdraget är på konsultbasis, motsvarande uppskattningsvis en halvtidstjänst. Tillträde så snart som möjligt.

Vi ser fram emot din ansökan med CV och personligt brev. Dessutom vill vi att du kort presenterar dina idéer och tankar kring hur tidskriften Författaren skulle kunna utvecklas. Skicka din ansökan så snart som möjligt, dock senast 2017-02-10, till förbundsdirektör Louise Hedberg (lh@sff.info).

För mer information om uppdraget mejla till Louise Hedberg (lh@sff.info).

Tidskriften Författaren är Sveriges Författarförbunds medlemstidning. Författaren bevakar författar- och översättarvillkor både inom och utom landet, upphovsrätt, yttrande- och tryckfrihet, kulturpolitik, bokbransch och biblioteksfrågor. Författaren har en upplaga på 3 400 ex och når ut till medlemmarna i Sverige Författarförbund samt till bibliotek, kulturorganisationer, myndigheter och litteraturintresserade i hela landet.

forfattaren22016inlaggforfattaren12016 INLÄGGförfattaren32016