Maria Andersson är 55 år, har lång erfarenhet av ledarskap inom ideell sektor och kommer närmast från tjänsten som generalsekreterare på RFSU.

– Maria har gedigna kvalifikationer och en omfattande erfarenhet i kombination med den kreativitet som behövs för att leda arbetet på vårt kansli och samtidigt vara en representant för Författarförbundet i offentligheten, säger Gunnar Ardelius, ordförande för Sveriges Författarförbund.

– Jag är oerhört glad över förtroendet och ser fram emot utmaningen att leda en annan typ av medlemsorganisation med viktiga frågor på sitt bord. I en tid av krympande utrymme för det fria ordet har författare och översättare en central och ibland utsatt roll, säger Maria Andersson.

– Medlemmarna står självklart i fokus och här kommer vi fortsätta att utveckla den service som förbundet erbjuder. På ett mer strukturellt plan vill jag också tillsammans med medarbetare och styrelse verka för att villkoren stärks såväl i Sverige som internationellt, bland annat genom att granska politiken på olika nivåer och synliggöra författarförbundets ställning, avslutar Maria Andersson.

Maria Andersson tillträder den 1 april 2018.

Kontakt: Gunnar Ardelius, förbundsordförande, tel. 0739-45 01 15, e-post gunnar.ardelius@forfattarforbundet.se

Foto: RFSU

Fler pressbilder finns på RFSU:s hemsida, klicka här!