Madeleine Hjort, ordförande

Ordförande i Biblioteksrådet sedan våren 2012. Skriver sakprosa/facklitteratur om bl.a. konst och konstarter och om kultur och samhälle. Skriver också om kvinnor i konsten och i vår historia. I min senaste bok ”Den demokratiska staden”, resonerar jag om hur staden kan utveckla det offentliga rummet. Är aktiv medlem i Gläfs (Gruppen för läsning av facklitteratur i skolan).

m.hjort@telia.com, 070-227 05 62 – www.madeleinehjort.se

Tuija Nieminen Kristofersson, ledamot

Född 1955 i Finland. Hon har gett ut flera diktsamlingar bl.a. Björnboken (1995) och dikt i D:ets mage (2000). Hennes nästa bok kommer ut hösten 2013. Hon har också publicerat artiklar och recensioner på kultursidor (Sydsvenskan, Kristianstadsbladet), medverkat i flera kulturtidskrifter och antologier bl.a. 32/2011 som gavs ut 2011 och handlade om 2000-talets första decenniums poesi, samt Mujeres en el norte. Trece poetas suecas  (2011).  Det är en antologi på spanska med 13 svenska kvinnliga poeter i översättning av René Vázquez Díaz. Tuija Nieminen Kristoferson är fil.dr. i socialt arbete och verksam på deltid som forskare på Urbana studier, Malmö högskola.Kontaktuppgifter: fås genom Sveriges Författarförbund.

Lena Kallenberg, ledamot

Ansvarar huvudsakligen för arbete med läsfrämjande för vuxna, det sker i samarbete med andra aktörer som ABF, Dyslexiförbundet och  fackföreningar inom LO. Förbundet medverkar i Arbetsgruppen för ett läslyft i Sverige, samt seminariet Boken på arbetsplatsen. Hon har skrivit ett 50-tal böcker för barn, unga och vuxna, exempelvis romanerna Apelsinflickan, Coola krogen, Farmors son och utkommer 2018 med Min mamma hade många inneboende. Är också verksam som kulturjournalist i Dala-demokraten.

Bengt-Erik Engholm, ledamot

Författarförbundets representant i Nationella skolbiblioteksgruppen och även medlem i sektionerna BULT och Minerva. Skriver främst faktaböcker för barn i skilda ämnen och det har genom åren blivit ett tjugotal böcker.

bengterik.engholm@telia.com, 070-5321259

Ing-Britt Björklund, ledamot