Minervas styrelse väljs av sektionens årsmöte. Vid årsmötet 2018 valdes följande styrelse:

Henrik Berggren

Henrik Berggren är historiker och författare. Hans senaste bok är ”Dag Hammarskjöld. Att bära världen” (Max Ström). Bland hans tidigare verk finns ”Moderna människor, gamla gemenskaper” (SKL Kommentus 2014), Palmebiografin ”Underbara dagar framför oss” (Norstedts 2010,), ”Är svensken människa? Gemenskap och oberoende i det moderna Sverige” (Norstedts 2006; tillsammans med Lars Trägårdh) och ”Seklets ungdom. Retorik, politik och modernitet 1900-1939” (Tiden 1995; avhandling).  För närvarande arbetar han med en dokumentär skildring av Sverige under andra världskriget.

Nina Björk

Kulturskribent, författare och doktor i litteraturvetenskap. Hennes senaste bok är ”Lyckliga i alla sina dagar. Om pengars och människors värde” (2012). Hon debuterade 1996 med ”Under det rosa täcket. Om kvinnlighetens vara och feministiska strategier” och har även skrivit ”Sireners sång. Tankar kring modernitet och kön” (1999) samt avhandlingen ”Fria själar. Ideologi och verklighet hos Locke, Mill och Benedictsson” (2008), samtliga på Wahlströms & Widstrands förlag. Skriver för närvarande om Rosa Luxemburg, samt är krönikör i P1:s Godmorgon världen och i Magasinet Arena.

(nina.bjork@comhem.se), 073-676 57 63

Eva-Lotta Hultén

Kulturskribent, författare och journalist. Debuterade 2006 med boken ”Skogen vi ärvde” och har senare skrivit böckerna ”Resan från mörkrets hjärta. Om ondskans och godhetens mekanismer” (2013) och ”Klara färdiga gå. En bok om konkurrism” (2016) samt, tillsammans med andra, en bok om skogsbruk, en om ekobyar samt en bok som förespråkar övergång till republik. Skriver om och debatterar bland annat utbildning, socialpsykologi och miljö i en rad tidningar och magasin, som Göteborgs-Posten, Arbetet, Pedagogiska magasinet, Dagens nyheter och OBS i P1.

www.evalottahulten.com, 0703-86 70 34

Ghazi Ali Khurshid

Författare och översättare. Har skrivit dessa fackböcker på kurdiska: ”Fonetik och Fonologi, Ett standard språk för Kurdistan”, ”En formell grammatik” och ”Grammatik”. Mina översatta böcker från svenska till kurdiska är: ”Språkpsykologi” skriven av Lars Mellin, ”Genusperspektiv på språk” skriven av Kerstin Nordenstam, ”Vattnet i Mellanöstern – en källa till konflikt eller samarbete?” skriven av Andres Jägerskog.

(ghazi.a.khurshid@gmail.com), 073-626 1010

Moa Matthis

Moa Matthis är född 1966 och bor i Stockholm. Fil. dr i engelsk litteratur, mångårig skribent och fackboksförfattare. Skrev år 2000 ”Över alla hinder. En civilisationshistoria” om hästar och stallkultur tillsammans med Anne Héden och Ulrika Milles, och anser fortfarande att hästar vet mer om människor än vice versa. Sedan dess har hon skrivit böcker om västerländska kvinnors resande i kolonierna och den galenförklarade drottningen Maria Eleonora, samt medverkat i ett flertal antologier. Handleder på Konstfacks utbildning i grafisk illustration och design, och sitter i tidskriften Författarens redaktionsråd. Medlem sedan 2006.

(moa.matthis@comhem.se), 070-423 23 24

Cilla Ramnek

Konstnär och kreatör som fritt rör sig mellan olika fält. Hon har haft flertalet egna utställningar i Sverige och utomlands. Hon har också kurerat, formgett, undervisat, utformat konstnärliga gestaltningar för offentlig miljö och skrivit böcker. Hennes senaste bok är ”Verkstäder”(2018). Tidigare böcker är ”Ett eget rum” (2001), ”Sticka &virka” (2004), ”Väskor” (2006), ”Nesting” (2010), ”Från ateljén, en bok om att göra” (2015).

Anders Rydell

Smålänning, född 1982. Författare och journalist. Han debuterade 2008 och har utkommit med sju böcker, den senaste ”Boktjuvarna” (2015) är andra delen i en trilogi om plundringen av kultur under andra världskriget. Hans böcker har översatts till 19 språk, däribland tyska, engelska, ryska, kinesiska och japanska. Han har tidigare bland annat varit chefredaktör för Konstnärernas riksorganisations tidskrift Konstnären och kulturchef över Hallpressens tidningar.

Torbjörn Schmidt, ordförande

Författare, redaktör och forskare. Debuterade som poet (”Svarta jord”, Bonniers 1978) och var sedan under en lång följd av år redaktör för tidskriften Lyrikvännen och FIB:s Lyrikklubb. Doktorand i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet med Tomas Tranströmers författarskap som ämne. Har utgivit korrespondensen mellan Tranströmer och Robert Bly, Air Mail (2001 och senare), samt medverkat i antologier och i Nationalencyklopedin. Dessutom ordförande i Rönnells Vänner, en stödförening för Stockholms största antikvariat.

(torbjorn.schmidt@littvet.su.se), 08-661 61 21

Anders Sundelin

Reporter och författare som debuterade 1982 med ”Jihad! Det heliga kriget i Afghanistan” och senast gav ut ”Särlingar” (2013; bara som e-bok). Däremellan ”När knarket kom till stan” (1987), ”Fallet Wennerström” (1999), ”Reportage. Att få fakta att dansa” (2008), ”Den Magiska Cirkeln” (2011) m.m. Medverkar regelbundet i tidningen Fokus. Undervisar i reportageskrivande. Hemsida: www.anderssundelin.se

(info@anderssundelin.se), 073-089 54 44