Skönlitterära sektionens styrelse väljs av sektionens årsmöte. Vid årsmötet 2017 valdes följande styrelse:

Cilla Naumann

Född 1960, Stockholm. Debuterade 1995 och har sedan dess kommit ut med romaner för både vuxna och ungdomar, senast Bära barnet hem, 2015 (roman) och 17 timmar härifrån, 2013 (ungdomsroman). Har också skrivit manus till två novellfilmer och flera noveller. Cilla blev för Bära barnet hem nominerad till Sveriges Radios Romanpris 2016.

Pär Hansson

Född 1970 i Vännäs, Västerbotten. Bosatt i Stockholm sedan 2005, dessförinnan Göteborg där han bodde i nio år. Han debuterade med Ruckel och har givit ut sex diktsamlingar på Norstedts, senast Kajak, som nominerades till Sveriges Radios lyrikpris 2016. Hansson är sektionens representant i Internationella Rådet (IR).

Stefan Lindberg

Född 1971 i Alingsås, bosatt i Stockholm. Författare, dramatiker och översättare och har skrivit fyra skönlitterära böcker. Han debuterade 1999 med novellsamlingen Tusen nålar. Senaste bok är Nätterna på Mon Chéri, 2016, en genresprängande roman, som nominerats till tidningen Vi:s litteraturpris 2016.

Helena Looft

Född 1961, bosatt i Stockholm. Debuterade 1992 och gav senast ut romanen Pappa, vet du vad jag drömde?, 2013. Frilansar som journalist, redaktör och korrekturläsare. Har en magisterexamen vid Stockholms universitet där hon har lagt fram en uppsats om Samuel Becketts I väntan på Godot. Är aktuell med ett nytt manus.

Anna Maris

Född 1970, bosatt i Hässleholm, journalist. Har kommit ut med tre diktsamlingar, den senaste lifedeathetc/livdödetc (2016), på Red Moon Press i USA. Skriver i första hand japanska lyrikformer och har vunnit en rad olika utmärkelser för haiku, senryu och renku i Japan, USA, Storbritannien, Rumänien och Italien.

Malin Isaksson

Född 1972 och bosatt i Stockholm. Debuterade 1995 med prosadiktsamlingen Tiden skulle komma att röra vid mig. Har skrivit både prosalyrik och ungdomsromaner. Senast en roman för vuxna, Människor som ljuger, 2014.

Jörgen Lind

Född 1966 i Umeå. Bosatt i Göteborg. Debuterade 1997. Har därefter utkommit med ytterligare sju diktsamlingar, senast Vita kommun, 2015, den femte och avslutande delen i en svit böcker under samlingsnamnet Rede 2004–2014. Vita kommun belönades med Sveriges Radios lyrikpris 2015 samt med medel ur Albert Bonniers Donationsfond för svenska författare. Översätter från danska.

Lina Ekdahl

Född 1964 och bosatt i Göteborg. Hon har gett ut åtta diktsamlingar. Den senaste kom 2012 och heter Diktsamling. Hon skriver också dramatik för både barn och vuxna. Hon har arbetat med och skrivit för radio i en rad olika program. Läst sina dikter i och utanför Sverige sedan 1984. Samarbetat med musiker och konstnärer i en rad olika projekt. 2009 belönades hon med Werner Aspenström-priset och 2010 med Gustav Fröding-sällskapets lyrikpris. 2015 mottog hon tillsammans med illustratören Emma Hanquist Castorpriset.

Peo Rask

Född 1958 i Karlstad, bosatt i Luleå. Har kommit ut med titlar i flertalet genrer; dikter, kortprosa, barnböcker, kulturhistoria. Driver Black Island Books sedan 1992. Kom under 2016 ut med två titlar, Motor (diktsamling) och Eyvind. Ordförande i skönlitterära sektionen. Skriver kulturjournalistik för Norrländska Socialdemokraten. E-post: peo.rask@bredband.net