Gå till innehållet

Vad är förtal?

Förtal innebär att peka ut någon som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Det har ingen egentlig betydelse om uppgifterna är sanna eller inte. Tyngdpunkten läggs vid om uppgiften är ägnad att utsätta annan för missaktning. Ansvar aktualiseras dock inte om det kan anses vara försvarligt att lämna uppgift i saken och den tilltalade kan visa att uppgiften är sann eller att det åtminstone föreligger skälig grund för den.

Förtal brukar tillsammans med förolämpning kategoriseras som ärekränkning.

Det är svårt att bedöma vad som i praktiken utgör ärekränkning eftersom det inte går att dra några generella slutsatser utifrån den relativt sparsmakade rättstillämpning som finns. Författarförbundet kan därför inte göra bedömningar om ärekränkning föreligger eller inte.

Se även ”Vad är tryckfrihet?”

Som medlem kan du kontakta våra jurister på 08-545 132 00 (välj ”Rådgivning”) eller genom att mejla juridik@forfattarforbundet.se.
Som debuterande författare eller litterär översättare kan du få ditt första förlagsavtal granskat genom att mejla det till adressen ovan.
Alla ärenden behandlas konfidentiellt.