Sista ansökningsdag var den 27 september 2017.

Obs! Stipendierna kan endast sökas av medlemmar i Sveriges Författarförbund.

Sveriges Författarförbunds vistelsestipendier

Författarförbundet utlyser vistelsestipendier till Aten, Kavalla (Grekland) och Runmarö (Stockholms skärgård) två gånger per år i januari och augusti.
Vistelsestipendier till Grez-sur-Loing (Frankrike) utlyses endast en gång, i januari.

När stipendierna är aktuella att söka skickar Sveriges Författarförbund information om detta till medlemmarna. Utlysningarna publiceras också här på hemsidan. Författarförbundet har fyra olika vistelsestipendier (fem med vistelsestipendiet till Henning Mankells gård i Överberg i Härjedalen).

Inga krav på kvalitet eller kvantitet på skrivna verk gäller vid ansökan, inte heller om man erhållit arbetsstipendier eller garanterad författarpenning från Sveriges författarfond. Däremot tar man hänsyn till om sökande har fått vistelsestipendium från Sveriges Författarförbund, Sveriges Dramatikerförbund och Svenska Journalistförbundet tidigare (karenstiden är fyra år), fått något av Författarförbundets övriga stipendier samt antal år som medlem i förbundet.

Det är många sökande till vistelsestipendierna. Om du tidigare har erhållit en reservplats har du större möjlighet att beviljas ett vistelsestipendium, än om du söker för första gången.

Ariane Wahlgrens författarhus i Aten, Grekland

Sveriges Författarförbund utlyser årligen 26 tvåveckorsstipendier för vistelse i Ariane Wahlgrens författarhus i Aten under tiden från 1 januari till och med 31 december. Stipendiaterna erhåller fri bostad samt ett resebidrag om 3 500 kr.

Författarförbundet och Svenska Journalistförbundet disponerar var sitt stipendierum i huset. Gemensamma utrymmen är ett vardagsrum med matsalsbord, bibliotek och tv. Stipendiaterna delar badrum med dusch, toalett och tvättmaskin. Terrassen vid ingången samt den övre stora terrassen, från vilken man ser Akropolis, är också gemensamma utrymmen. Stipendiaterna idkar självhushåll. Tillgång till Internet och skrivare finns i huset, men tyvärr ingen dator. Huset är inte tillgänglighetsanpassat.

Ett gästrum/arbetsrum för medföljande finns att hyra för 1 650 kr/en vecka och 2 475 kr/två veckor.

Läs mer om författarhuset i Aten på Ariane Wahlgrens stiftelses hemsida.

Kavalla, Grekland

Sveriges Författarförbund utlyser årligen åtta månadsstipendier för vistelse i gästhemmet i Kavalla i norra Grekland. Stipendierna löper en månad i taget, från mitten av mars till mitten av november, och innebär fri bostad samt ett resebidrag om 3 500 kr.

Stipendiaterna idkar självhushåll. I Kavallahuset finns 2 badrum med toalett, 2 separata toaletter, 2 kök, 1 stort arbetsrum, 1 sällskapsrum, altaner och en stor trädgård. I huset finns en dator med laserskrivare och skanner samt trådlöst internet.

Läs mer på Swedish Institute at Athens hemsida.

Hôtel Chevillon, Grez-sur-Loing, Frankrike

Sveriges Författarförbund utlyser årligen sex månadsstipendier för vistelse i stiftelsen Grez-sur-Loings gästhem Hôtel Chevillon i Frankrike. Stipendierna innebär fri bostad samt ett resebidrag om 3 500 kr. Stipendierna till Grez-sur-Loing utlyses endast en gång per år, i januari.

Lägenheten består av två rum med toalettrum och dusch samt kokskåp med ett särskilt avskilt arbetsrum.

Mer information om Hôtel Chevillon finns på stiftelsen Grez-sur-Loings hemsida.

Ruuthska stipendiebostaden på Runmarö, Stockholms skärgård

Den Ruutska stipendiebostaden ligger på en vacker strandtomt på norra sidan av Runmarö i Stockholms skärgård. På tomten finns stipendiebostaden samt tre andra mindre stugor som hyrs av Författarförbundets medlemmar till självkostnadspris. Stipendiet innebär fri vistelse i stipendiebostaden under en månad varje år från 15 maj till 15 oktober.

Stipendiebostaden har enkel standard. Vatten till hushållet tappas ur en kran strax utanför huset. Huset rymmer två sovrum (ett med två bäddar), två arbetsplatser, ett vardagsrum med en öppen spis samt ett kök med ett separat rum för matplats. En toalett finns i huset och tre utedass på tomten. Utedusch med varmvattenberedare är installerad vid bastun. Roddbåt, cyklar, grill och trådlöst bredband finns till stipendiaternas och hyresgästernas förfogande.

På grund av allergier får man inte ta med sig husdjur till stipendiebostaden. Husdjur är däremot välkomna till uthyrningsstugan som heter Boden. Rökning är inte tillåtet inomhus. Huset är inte tillgänglighetsanpassat.

För ytterligare information om vistelsestipendierna kontakta Irma Håkansson Eiritz (ih@sff.info, 08-545 132 14/00).