Sista ansökningsdag var den 8 februari 2018.

Stipendierna kan endast sökas av medlemmar i Sveriges Författarförbund.

Henning Mankells gård i Överberg

Författaren Henning Mankell donerade 2009 ett hus i Överberg, strax utanför Sveg i Härjedalen, till Dramatikerförbundet och Författarförbundet.

Medlemmar i respektive förbund kan ansöka om vistelse i huset i perioder om två veckor eller en månad.

I stipendiet ingår ett bidrag, 3 500 kr för två veckors stipendium och 7 000 kr för en månads stipendium, avsett att täcka resor och andra kostnader i samband med vistelsen.

Huset är stort så du kan ta med dig en vän, kollega eller hela familjen. Det finns tre sovrum med sammanlagt fyra sängplatser plus en spjälsäng, så barn är mycket välkomna. Däremot får man inte ta med sig husdjur med tanke på allergier och rökning är inte tillåten inomhus. Bredband finns, både trådlöst och kabel. Stipendiehuset är inte tillgänglighetsanpassat.

Tidigare stipendiater har haft lyckade och uppskattade samarbeten med Kulturcentrum Mankell i Sveg, till exempel har författarkvällar hållits på stadsbiblioteket. Mankellcentret ser mer än gärna att stipendiaterna hör av sig för att diskutera samarbeten av olika slag.

Stipendiet utlyses i januari och augusti. När stipendierna är aktuella att söka skickar Sveriges Författarförbund information om detta till medlemmarna. Det är många sökande till vistelsestipendierna. Om du tidigare har erhållit en reservplats har du större möjlighet att beviljas ett vistelsestipendium än om du söker för första gången.