Henning Mankell inviger Kulturcentrum Mankells nya lokaler maj 2015

Henning Mankell inviger Kulturcentrum Mankells nya lokaler i Svegs bibliotek, maj 2015

Författaren Henning Mankell donerade 2009 ett hus i Överberg, strax utanför Sveg i Härjedalen, till Dramatikerförbundet och Författarförbundet.

Medlemmar i respektive förbund kan ansöka om vistelse i huset i perioder om två veckor eller en månad.

I stipendiet ingår ett bidrag, 3 500 kr för två veckors stipendium och 7 000 kr för en månads stipendium, avsett att täcka resor och andra kostnader i samband med vistelsen.

Huset är stort så du kan ta med dig en vän, kollega eller hela familjen. Det finns tre sovrum med sammanlagt fyra sängplatser plus en spjälsäng, så barn är mycket välkomna. Däremot får man inte ta med sig husdjur med tanke på allergier och rökning är inte tillåten inomhus. Bredband finns, både trådlöst och kabel.

Det finns mycket att göra och upptäcka i Härjedalen, sommar som vinter. Vandra i fjällen, fiska, åka skidor mm. På kommunens hemsida http://www.herjedalen.se finner du information om evenemang och sevärdheter i Härjedalen.

Tidigare stipendiater har haft lyckade och uppskattade samarbeten med Kulturcentrum Mankell i Sveg, t ex har författarkvällar hållits på stadsbiblioteket. Mankellcentret ser mer än gärna att våra stipendiater hör av sig för att diskutera samarbeten av olika slag. Henning Mankell invigde Kulturcentrum Mankells nya lokaler i Svegs stadsbibliotek den 26 maj 2015.

Stipendiet utlyses varje vår och höst. När stipendierna är aktuella att söka skickar Sveriges Författarförbund information om detta till medlemmarna. Det är många sökande till vistelsestipendierna. Om du tidigare har erhållit en reservplats har du större möjlighet att beviljas ett vistelsestipendium än om du söker för första gången.

Sista ansökningsdag för vårens stipendieutlysning var måndagen den 29 februari 2016.

Läs gärna brevet nedan från en tidigare stipendiat i Sveg.

Brev till Henning Mankell från Ulla M Gabrielsson stipendiat i Sveg