Katapultpriset

Från vänster: Mikael Berglund, Stina Stoor, Linna Johansson, Dimitris Alevras och Hanna Riisager. Foto: Lina Ekdahl

Katapultkvällen, den 2 februari 2016, fyllde styrelserummet i Författarnas hus, Stockholm. 80 personer hade kommit för att lyssna till de fem som nominerats till Katapultpriset för 2015-års bästa skönlitterära debut. Läste gjorde Mikael Berglund (Ett föremåls berättelse om obesvar), Stina Stoor (Bli som folk), Linna Johansson (Lollo), Dimitris Alevras (Världens sista kväll) och Hanna Riisager (För Kvalia).

Dagen därpå utsåg styrelsen för skönlitterära sektionen vinnaren som blev Stina Stoor. Motiveringen lyder ”En novellkonst där barnets blick står i centrum. Världen strömmar in och allt känns och hörs och syns och väger och betyder lika mycket”. Prissumman är på 40 000 kronor och har skänkts av Aftonbladets kulturredaktion, Albert Bonniers förlag, Dagens Nyheters kulturredaktion, Natur & Kultur, Norstedts förlag, Svenska Dagbladet och Wahlström & Widstrand.

Katapultpriset delas varje vår ut till en skönlitterär författare – prosaist eller lyriker – som debuterat under föregående år. Med Katapultpriset vill den skönlitterära sektionens styrelse bidra till att lyfta in den nya litteraturen i strålkastarljuset.

Katapultpriset delades ut för första gången 1991 på initiativ av Sveriges Författarförbunds skönlitterära sektionsstyrelse. Syftet med priset är att ge den nya litteraturen större uppmärksamhet och samtidigt ge fler läsare möjligheten att hitta fram till nya spännande författare. Förhoppningen är också att pristagaren med hjälp av prissumman skall få möjlighet att under en tid ägna sig åt nya litterära projekt. Pristagaren utses av styrelsen för skönlitterära sektionen i författarförbundet. Juryn läser och tar ställning till årets samtliga debutböcker.